Valeria Simonova

Hårförlängningsmetoder

Publicerad 2015-06-30 12:21:18 i Hair,

Tänkte dela med mig av min erfarenhet med hårförlängningsmetoder, alla för- och nackdelar. Jag har använd Clips, Nail Hair, Weaving method och Tape. Den enda hårförlängningsmetoden som jag inte har testat är microringar.
 
Clip on
Den enda hårförlängningsmetoden som skadar inte ditt eget hår. På typ 5 min kan man fixa från kort hår till långt, eller bara sätta i några slingor för att få mer volym i håret. För att löshåret ska sitta bra på ditt eget hår, ska man tuperar eget hår just där clipsen ska vara. Clip on hårförlängningar passar till alla hårtyper, hur många slingor man behöver beror på hur tunt/tjockt hår man har. Jag brukar ha 7 slingor. Jag rekommenderar att man provar sig fram var man ska ha slingorna i håret och hur många för att få håret att se naturligt och bra.
Nackdelar med Clips är att man måste sätta i löshåret precis varje dag (ibland måste man fixa om det under dagen om clipsen sitter inte tillräckligt bra). Sen kan man inte sova med clip on löshåret på, det är obekvämt och tar sjukt.
 
 
 
Nail Hair
Den mest populära och vanliga fastsättningsmetoden. Fästena är små tunna vaxnaglar som man smälter och snurrar runt en tunn slinga av eget hår. Jag har använt endast Rapunzels Nail Hair och jag brukar klippa av vaxnaglar lite (typ en fjärdedel) för att annars blir fästena såå himla långa när man smälter naglarna och fästena syns så bra då. Varje Nail Hair slinga väger 1 gramm. Jag har haft nail hair 3 gånger och jag har både trivts med det och samtidigt inte. Det som är bra med nail hair är att löshåret sitter bra och risken att slingorna faller av är rätt så liten (om man sköter om håret bra!) . Hårförlängning ser helt naturlig ut. Fästena syns inte om man har rätt så tjockt och friskt hår. Jag rekommenderar inte nail hair för dem som har tunt och skadat hår som jag, det förstör håret och fästena syns rätt så bra om man har tunt hår. En stor nackdel med nail hair är att den första veckan efter att man har satt i löshåret tar det väldigt sjukt att sova med det på, fästena är ju skarpa och det tar en stund innan man vänjer sig med det. Också om man har känslig hårbotten är det inte så bra med nail hair. Nail hair håller i ca 3-4 månader. En annan stor nackdel med denna fastsättningsmetoden är att då ditt eget hår har växt ut ca 2-3cm kan slingorna trassla ihop sig och bildas till stora tuvor i hårbotten som är jättesvårt att reda ut. Därför borde man gå igenom slingorna varje dag och borsta igenom håret ofta under dagen. Som sagt Nail Hair passar bäst för dem som har friskt och normalt tjockt hår.
 
 
 
Weaving Method
Flätmetoden hade jag haft bara en gång och jag kmr inte att göra det igen. Hårträns sys fast i en smal inbakade fläta som har gjorts vågrätt på bakhuvudet av det egna håret. Flätor ska vara ganska hård spända men ändå inte fööör hård och ni anar inte hur sjukt det tar att få dom där jävla flätorna. Hårtränset ska inte väga så mkt, alltså den breda hårslingan ska vara rätt så tunn för att annars om den väger mkt tar det skada på ditt eget hår för att ditt hår orkar inte hålla så tunga delar. Det tar väldigt sjukt i hårbotten pga flätorna de första dagarna och det klias, det klias så in åt helvete. Jag använde rätt så tungt hårträns när jag hade den här metoden och flätorna blev snabbt "lösa" plus att mitt eget hår blev ännu tunnare och mer skadat. En till nackdel med flätmetoden är att kantena på hårträns syns väldigt bra om man sätter upp håret i en hästsvans. En fördel som jag kmr på med flätmetoden är att man behöver inte använda lim eller vax.
Denna fastsättningsmetoden passar inte för dem som har tunt hår! Men den passar perfekt för dem som har friskt och normalt tjockt hår och det är en bra hårförlängningsmetod om man vill bara ha mera volym i håret, då räcker det bara med en bred slinga. Hårförlängningen varar upp till 3 månader och ibland måste man korrigera flätorna om de blir för "lösa".
 
 
 
Tape Hairextensions
Denna hårförlängningsmetoden har jag trivts bäst med. Metoden är enkel och snabb, hårförlängning är skonsam och passar perfekt för tunt hår. När man sätter fast tejp hårförlängningarna gör man som en "sandwich", först en slinga med tejp på ditt eget hår, sen en slinga under, så att ditt hår är mellan två tejp slingor. Det känns lätt med tejp hårförlängningar, själva tejp är tunn och mjuk och det tar inte alls sjukt att sova på. Fästena syns inte (sålänge man gör hårförlängning på rätt sätt) även på mitt tunt hår. Jag kan lätt sätta upp håret i en hästsvans. Det är lätt att ta ut löshåret och som jag har tidigare sagt det bästa med tape extensions är att man kan återanvända dem, bara att ta bort gammal tejp och sätta på ny.
Det finns en liten nackdel med tejp också. Det rekommenderas inte att låta håret självtorka, för att då finns det risk att tejp slingorna lossnar (det har hänt för mig några gånger).
 
 
 
 
Här fick ni lite av min erfarenhet med löshår. Detta inlägg tog mig en hel dag att skriva, har finslapat på det flera gånger. Vill påpeka att allt vad jag skrev är av egen erfarenhet, jag försöker nu inte vara en hair extensions expert. Det tog mig väldigt länge innan jag hade hittat en rätt metod för just mitt hår som jag verkligen trivs med. Jag bara provade mig fram och lärde mig av mina misstag.

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-06-30 16:25:19

Din blogg är intressant och det är så kul att höra om dine erfarenheter och tips på olika produkter! Hoppas du kommer in på estenom, du passar verkligen till det!

Svar: ojj va glad ja blev av din kommentar! tusen tack!!!❤❤❤
Valeria

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Valeria

Mitt namn är Valeria Simonova. Jag är född i Ryssland och har bott i Finland i 10 år. Jag är en kreativ person som älskar mode, hår, make up, skönhet och dans. Just nu studerar jag till Estenom inom skönhetsbranschen. I min blogg skriver jag om min vardag, mitt liv och det som jag brinner för. Enjoy!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela